Schemat ilustrujący zaburzoną
dynamikę zbiorowości ma zdaniem Latoura uniwersalne zastosowanie do analizy
zmian zachodzących we współczesnym świecie. Ze względu na jego uniwersalność
można pokusić się o zastosowanie schematu w kontekście życia politycznego.
Zjawisko mediatyzacji polityki
związane z systematycznie postępującą ekspansją mediów masowych powoduje, że
obywatele na bieżąco są informowani o kulisach podejmowania decyzji
politycznych. Dzięki temu istnieje możliwość stałego komunikowania się
rządzących z rządzonymi. Kompetencje mediów są szerokie - uczestniczą w selekcji
elit politycznych, wpływają na kształt przekazu komunikatów skierowanych do
elektoratu, dokonują gradacji przekazywanych informacji, wreszcie kreują
kształt debaty publicznej. Procesy te dokonują się przy wykorzystywaniu haseł o
obiektywizmie środków przekazu oraz przestrzeganiu zasad etyki dziennikarskiej.
Stąd też nie bez podstaw mass-media określa się mianem „czwartej władzy”. Jako
że mediatyzacja polityki stała się naturalnym komponentem współczesnej
demokracji każdy z podmiotów polskiej sceny politycznej posiada rzecznika
odpowiedzialnego za kontakty z dziennikarzami, powszechne (zwłaszcza w okresie
kampanii wyborczej) jest korzystanie z doradztwa specjalistów marketingu
politycznego. W tym kontekście wydawałoby się, że wyborca posiada pełen dostęp
do informacji o toczącym się procesie decyzyjnym. Wykorzystując wspomniany
schemat zastanówmy się, czy rzeczywiście tak jest? By zilustrować możliwość
spożytkowania schematu odniosę się do konkretnego przykładu, który podzielił
opinię publiczną.
W ostatnich miesiącach kontrowersje
wzbudzał projekt ustawy o związkach partnerskich. Jedna z propozycji została
opracowana przez zespół skoncentrowany wokół posła Platformy Obywatelskiej
Artura Dunina. Propozycja ta, zgodnie z konstytucyjnie przewidzianym procesem
ustawodawczym została zaprezentowana parlamentarzystom. Media informowały
rządzonych o kształcie proponowanej ustawy. Po zamknięciu pierwszego etapu –
przedstawieniu propozycji zbiorowości, nastąpił szereg konsultacji. O
planowanej innowacji dyskutowali politycy – w obrębie partii rządzącej doszło
do starcia liberałów z konserwatystami. Uznawany za lidera zachowawczej frakcji
PO Jarosław Gowin wielokrotnie przyznawał, że jest przeciwnikiem projektu.
Zdaniem ministra sprawiedliwości – Jeśli chodzi o związki partnerskie heteroseksualne,
to jestem przeciw, mogą one zawierać
ślub kościelny, ślub cywilny lub żyć w konkubinacie, który wiąże się z
określonymi prawami i obowiązkami. Czy potrzebna jest jeszcze czwarta forma pośrednia pomiędzy ślubem
a konkubinatem? (źródło:http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,13686375,Konserwatysci_w_PO_o_zwiazkach_partnerskich__Oswiadczenie.html) Równie burzliwa dyskusja toczyła się za
pośrednictwem środków masowego przekazu. Następnie, doszło do hierarchizacji –
konserwatywne przywiązanie do wartości wygrało z kreowanym liberalnym
wizerunkiem partii rządzącej. Wyborcy posiadają dostęp do informacji o wyniku
głosowania – odrzuceniu projektu podczas styczniowego głosowania, również przez
część parlamentarzystów należących do PO. Nie są znane natomiast przesłanki podjętej
decyzji politycznej, tzn. pojawiają się wątpliwości co do dokonanej gradacji.
Wreszcie etap 4 – zastana rzeczywistość społeczno – prawna nie uległa zmianie, wymusiła
natomiast podjęcie prac, które mają zmierzyć do przedstawienia nowej
propozycji, nowego tworu prawnego decydentom.
Zgodnie z koncepcją Latoura nowoczesność
marginalizuje – etap 2 (konsultacje) oraz etap 3 (hierarchizacje). W kontekście
podejmowania decyzji politycznych wydaje się, że każdy z podmiotów
uczestniczących w procesie konsultacji dba o to, by w procesie komunikowania
informacja o przyjętym stanowisku została przekazana rządzonym. Treść przekazu
często staje się istotniejsza od samego przedmiotu dyskusji, nie zawsze
pozostają ze sobą zgodne. Jednocześnie etap konsultacji oraz hierarchizacji w
związku z koniecznością szybkiego podejmowania decyzji traci na znaczeniu.
Dlatego decydent podejmuje decyzje polityczne w warunkach niepewności – nie posiada
wówczas informacji o prawdopodobnych rezultatach wprowadzonych/ niewprowadzonych
zmian oraz o losach planowanych działań własnych, zatem nie wie w jaki sposób „świat
ułoży się na nowo” (etap 4 – instytucjonalizacja).
By analiza zastosowania schematu
w kontekście decyzji politycznych była bardziej wyczerpująca należałoby dokonać
analizy powstającej w określonej sytuacji sieci, uwzględnić wszystkich
istotnych aktorów, zarówno jednostkowych, jak i zbiorowych oraz wskazać
mediatora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz